تفاوت های دستگاه ضبط DVR با NVR در چیست؟

DVR NVR

تعریف کلی از DVR و NVR

دستگاه  DVR چیست؟ DVR مخفف Digital Video Recorders به معنای ضبط فیلم دیجیتال است. دستگاه DVR برای ضبط و مدیریت تصاویر در سیستم مداربسته آنالوگ استفاده می شود. وظیفه دستگاه DVR دریافت سیگنال های ویدئو ازدوربین، تبدیل به داده های دیجیتال و ذخیره آنها است. در این دستگاه از یک قطعه سخت افزاری برای پردازش و ذخیره فیلم استفاده شده است. دوربین هایی که در سیستم مداربسته با دستگاه DVR استفاده می شود دوربین های آنالوگ یا آنالوگ HD هستند. راه اندازی چنین سیستمی نیازمند کابل کشی مستقیم از دوربین ها به دستگاه ضبط کننده است.

دستگاه  NVR چیست؟ NVR مخفف Network Video Recorders به معنای ضبط ویدئو تحت شبکه است. دستگاه NVR برای ضبط و مدیریت تصاویر در سیستم مداربسته تحت شبکه استفاده می شود. وظیفه دستگاه NVR علاوه بر ذخیره و مدیریت تصاویر، ارائه قابلیت های تصویری ویژه است. از این قابلیت ها، قابلیت تشخیص چهره، تشخیص نفوذ، شمارش افراد و… را می توان نام برد. عملکرد دستگاه های NVR در سیستم مداربسته مشابه سرورهای کامپیوتری است.

دستگاه NVR داده های ویدئویی که توسط دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP) ایجاد یا رمزگذاری شده است را ضبط می کند. دوربین های تحت شبکه در دو نوع دسته بندی می شوند:

  1. دوربین های PoE : دوربین های IP که سیمی هستند و از اترانت یا کابل شبکه برای تامین برق و دیتا در آنها استفاده می شود.
  2. دوربین های بی سیم: دوربین های IP بی سیم که به صورت بی سیم و با Wifi به شبکه متصل می شوند. این نوع دوربین ها معمولاً برای تامین برق به منبع تغذیه نیاز دارند.

تفاوت عملکردی  DVR با NVR

در بیان تفاوت عملکرد DVR با NVR می توان گفت DVR سیگنال های ویدئویی را رمزگذاری و ذخیره می کند، در حالی که NVR ویدئویی را که دوربین های IP رمزگذاری کرده اند را ذخیره می کند. از آنجایی که دی وی آر ها و ان وی آر ها از داده های ویدئویی به طور متفاوتی استفاده می کنند پس با انواع مختلفی از دوربین های مداربسته کار می کنند. دوربین های مداربسته آنالوگ بسیاری از ویژگی های پیشرفته دوربین های IP را پشتیبانی نمی کنند. فناوری دی وی آر به آرامی پیشرفت می کند تا از ویژگی هایی مانند تجزیه و تحلیل تصویر پشتیبانی کند.

تفاوت مهم و دیگر DVR با NVR در پشتیبانی از انواع دوربین ها است. NVR در این مورد بسیار قدرتمند تر عمل می کند و هر دوربینی با هر کیفیتی را پشتیبانی می کند. در حالی که DVR با توجه به مشخصات آن در دیتا شیت فقط برخی از کیفیت ها را پشتیبانی می کند.

دستگاه NVR در ابتدا فقط پورتی جهت اتصال به سوئیچ داشت و دوربین های مداربسته از طریق سوئیچ به NVR متصل می شدند. سوئیچ ها می توانند PoE نیز باشند. اگر سوئیچ PoE است برق اجزای سیستم مداربسته از جمله دوربین ها با اتصال به سوئیچ تأمین می شود. بعد از مدتی شرکت هایک ویژن سوئیچ را روی ان وی ار طراحی کرد به عبارت دیگر پورت PoE در NVR هایک ویژن تعبیه شد. از آن به بعد با تهیه این مدل NVR های هایک ویژن نیاز به خرید سوئیچ PoE کمتر احساس شد. در حالی که در دی وی ار چنین امکانی وجود ندارد.

 

تفاوت DVR با NVR در اتصال دستگاه به دوربین

دوربین های آنالوگ و آنالوگ HD با کابل کواکسیال به دستگاه DVR متصل می شوند. کابل کواکسیال (معمولا با سیم برق جفت می شود) سیگنال تصویری را منتقل می کند. دوربین های تحت شبکه از طریق کابل کشی اترنت یا شبکه (برای اتصال برق و داده) به دستگاه NVR متصل و با کمک IP به دستگاه معرفی می شوند. دوربین های بی سیم نیز وجود دارند که نیازی به اتصال با کابل برای انتقال داده در آن ها وجود ندارد و با اتصال به صورت Wifi  می توانند به دستگاه NVR متصل شود.

ارسال دیدگاه